זהו יום הבוחר – מיתוג אישי באינטרנט כחלק מקמפיין בחירות
בחודש נובמבר הקרוב, הקיץ כבר יהיה הרבה מאחורינו, אבל עדיין יהיה חם. מה זה חם? חם מאוד.
כמובן שלא מדובר במזג האוויר, אלא בשתי מערכות בחירות, שיגיעו אל שיאן ב- 4 בנובמבר (הבחירות לנשיאות ארה"ב) ושבוע לאחר מכן ב- 11.11 הבחירות לרשויות המקומיות בישראל. יהיה זה קצת יומרני להשוות בין היקף המערכות וההשפעה הגלובלית של תוצאותיהן, אך אם יש בכל זאת משהו משותף, הרי זה השימוש באינטרנט כחלק בלתי נפרד ממסע הקמפיין. לכולם ברור כי האינטרנט הוא כלי ראשון במעלה למיתוג אישי ולניהול תדמית לקראת יום הבוחר.
טרנד ה-Personal Branding (מיתוג אישי) התפתח אמריקה ארץ הקפיטליזם והאפשרויות הבלתי מוגבלות וצובר תאוצה בכל העולם.
המיתוג האישי לוקח מונחים מעולם השיווק ומלביש אותם על אנשים, מתוך ידיעה שהיום כל אחד הוא מותג שצריך לשווק את עצמו. בארה"ב הבינו מזמן כי המיתוג האישי נחוץ בימינו לכל אחד המעוניין בשדרוג מקצועי או חברתי, קידום קריירה, הסבת מקצוע ותפקיד נחשק בעבודה.
אולם בימים אלה המיתוג האישי רלוונטי גם לפוליטיקאים המתמודדים בבחירות. וגם הם הבינו כי רצוי ונחוץ להפיץ אותו באינטרנט. האינטרנט, בניגוד לאמצעי התקשורת המסורתיים (טלוויזיה, עיתון, רדיו), מאפשר להעביר מסרים בצורה בלתי מוגבלת ושאינה תלוית זמן או מקום. השיווק הויראלי נולד מתוך יכולות אלו של האינטרנט, כשכל ידיעה, תמונה או סרטון וידאו, יכולים כמו כדור שלג להתגלגל, לצבור עוצמה ולעורר הדים – לטוב ולרע.
ברק אובמה, המקווה להפוך לנשיא השחור הראשון של ארה"ב (הלוואי), הוא דוגמא מצוינת לשימוש באינטרנט לצרכי מיתוג אישי. כשהוא פתח בקמפיין, נקודת ההתחלה שלו הייתה קשה. הילארי קלינטון, המתמודדת שלו במפלגה הדמוקרטית היא אישה לבנה בעלת ייחוס (אשת נשיא), שמכירה את כללי המשחק הפוליטי האמריקאי מבפנים. לעומתה, אובמה, ייצג את האנדרדוג המוחלט – ולא רק משום צבע עורו.
כדי להיכנס למודעות ולבנות לעצמו מיתוג אישי חזק, אנשי הקמפיין של אובמה השכילו לעשות נכון והשתמשו באינטרנט על מנת להפיץ את מסריהם בצורה אופטימאלית.הם עשו זאת עם הרבה יצירתיות. הוכחה לכך אפשר לראות בקליפ הנודע Obama Girl , שהופץ באתר שיתוף ה-וידאו יוטיוב וזכה תוך ימים מספר למליוני צפיות. הקליפ הוא מעין פארודיה על מעריצה נלהבת של אובמה, שמוצג בה ככוכב פופ. הקליפ, שלכאורה הופק בצורה עצמאית, חיזק את תדמיתו של אובמה והפך אותו למוכר ופופולארי בקרב הדור הצעיר, שנתן לו את תמיכתו. בעקבות כך, הוא הצליח לגבור הילארי קלינטון בפריימריס של הדמוקרטים.
מסתבר שהצלחה זו לא נעלמה מעיניהם של הפוליטיקאים בארצנו, שרואים איך באמריקה משתמשים באינטרנט כחלק מקמפיין הבחירות, ורוצים גם. הבחירות לרשויות המקומיות ב- 11.11 מתקרבות, ואין זה מפתיע שאנחנו מרגישים זרם הולך וגובר של פניות פוליטיקאים המעוניינים בשירותים של מיתוג אישי במסגרת של קמפיין בחירות אינטרנטי. מיתוג אישי באינטרנט למועמדים פוליטיים הוא נחוץ באופן הכרחי.
כיום גם אישים פוליטיים מבינים את חשיבותו של האינטרנט בעיצוב תדמיתם. מועצות ורשויות מקומיות ועסקנים לא תמיד מקבלים את הבמה הראויה באמצעי התקשורת המסורתיים (עיתונים, רדיו, טלוויזיה), כך שהמקום העיקרי מבחינתם לשמירה על קשר רציף עם הציבור הוא האינטרנט.
זאת מבלי להזכיר את חשיבות התדמית והאזכורים במנועי החיפוש בתקופת בחירות.
ועל כך במאמר הבא.
קטגוריות:
תגיות: