זה לא סוד שהפרופילים שלנו ברשתות החברתיות הם היסודות עליהן נשען המיתוג האישי שלנו באינטרנט. אבל הבסיס הוא עדיין האופן בו השם שלנו מופיע במנועי החיפוש (שזה בעצם גוגל…).
יש לזכור כי המיתוג האישי באינטרנט מופנה בעיקר עבור אלה שאינם מכירים אותנו (לקוח פוטנציאלי, מעסיק עתידי, הבליינד-דייט) ואלו, סביר להניח, קודם כל יחפשו אותנו בגוגל לפני הפייסבוק, מפני שבגוגל הם יודעים שיוכלו למצוא מידע יותר 'נייטראלי'. מה גם שכמה שזה נשמע מפתיע, לא כולם מכירים את הרשתות החברתיות, או מחוברים אליהן.
ואם האופן בו השם שלנו מופיע בגוגל הוא הבסיס למיתוג האישי שלנו באינטרנט, נשאף שתהיה לנו שליטה מלאה על האזכורים שמופיעים בעמוד הראשון של התוצאות בחיפוש שמנו, כפי שכתבתי בפוסט על "ישראל ישראלי".
יש כמה כללים בסיסיים לביצוע אופטימיזציה למנועי החיפוש (SEO) עבור הפרופילים החברתיים שלנו, כמו:
* השתמשו בשמכם האמיתי והמלא (יש כאלה שזה עבורם עדיין לא מובן מאליו)
* צרו פרופיל פעיל שמתעדכן
* קשרו אליו הרבה חברים ותקשרו איתם
* צרו URL ממותג לכתובת הפרופיל
אבל כאן רציתי להתמקד בטיפים של SEO הנוגעים ספציפית לארבע הרשתות החברתיות המובילות והעיקריות: Google Plus, FaceBook, Twitter ו- קפה דה-מרקר הישראלית.
גוגל פלוס (Google Plus):
יש כאלה שחושבים שפרופיל ברשת החברתית החדשה של גוגל מבטיח מיקום גבוה בתוצאות החיפוש של השם. המציאות מראה אחרת, אבל כרטיס פעיל בהחלט יכול להיות מקודם בתוצאות החיפוש של גוגל (בלי קשר שהרשת שייכת לגוגל…).
כותרת למנועי החיפוש (Meta Title) – הכותרת שתופיע בגוגל היא בעצם השם שלכם + Google Plus. לדוגמא: Google Plus – מאור קפלנסקי. המעניין הוא שאני בחרתי שהשם שלי בגוגל פלוס יופיע באנגלית (Maor Kaplanski), אך למרות זאת גוגל בחר להציג למי שמחפש את השם שלי בעברית, את הכותרת עם שמי בעברית. בחיפוש באנגלית, שמי כמובן מופיע בתוצאות החיפוש באנגלית.
את השם ניתן לערוך גם בעברית וגם באנגלית (אבל לא משולב). גוגל מאפשרים להחליף את השם במרווחים של 3 חודשים, אבל אל תנסו להחליף יותר מדי פעמים, כי סיכוי סביר שזה "יסמן" את הפרופיל שלכם ואולי אף להביא למחיקתו.
תיאור למנועי החיפוש (Meta Description) – התיאור ניזון מהחלק שמתחת לכותרת השם וגם הוא ניתן לעריכה מיידית דרך עמוד הפרופיל (כשאתם מחוברים לחשבון כמובן). חשוב לבחור ב"טאג-ליין" שייצג אתכם כראוי מבחינה מקצועית/אישית ושיכיל מילות מפתח. לעיתים, אם התיאור קצר מדי, גוגל גם "מושך" לתיאור חלקים מתוך הקטגוריה של רקע מקצועי.
אקסטרה-טיפ – שימו לב לצורה הדי חופשית שגוגל מאפשרת לנו להכניס קישורים יוצאים בתוך הפרופיל של גוגל פלוס. אפשר להוציא קישורים הן מתוך המודול קישורים והן מתוך הטקסט שמופיע בחלק של "ספר קצת על עצמך". הקישורים האלה "נקראים" על ידי גוגל (קישורי DoFollow) ויש להניח שהם די חזקים – אז כדאי מאוד להשתמש בהם.
פייסבוק (Facebook):
בחרתי להתמקד בעמוד פייסבוק (Facebook Page) ולא בעמודי פרופיל (Facebook Profile) – למרות שהכללים לגביהם הם די דומים. פייסבוק היא אולי יריבה עסקית של גוגל, אך העמודים בפייסבוק מקודמים חזק בתוצאות החיפוש מפני שהם בדרך כלל רלוונטיים מאוד לחיפושי מותג או שם.
כותרת למנועי החיפוש (Meta Title) – המטה-טייטל נגזר משם העמוד ולכן יש חשיבות עצומה לבחירת השם, במיוחד גם מפני שלא ניתן לשנות אותו, במידה וצברתם יותר מ- 100 אוהדים (Fans). לכן, כמובן ששם המותג (או שם הבן-אדם) חייבים להיות בטייטל ומומלץ גם לשלב ביטוי מפתח/סלוגן כמו שאנחנו עשינו באיברנד ("זה מיתוג באינטרנט").
הייתי ממליץ למותגים ישראלים לכתוב את שם המותג שלהם בעמודי הפייסבוק – גם בעברית וגם באנגלית. אני די מצטער שלא עשיתי כך, כי הגולש שמחפש "איברנד" בגוגל, לא מוצא את עמוד הפייסבוק של העסק שלי גבוה בתוצאות החיפוש. כאמור, מכיוון שכבר יש לנו מעל 100 אוהדים, לא ניתן לשנות עכשיו את השם.
תיאור למנועי החיפוש (Meta Description) – התיאור למנועי החיפוש נגזר ממודול ה- About, אותו
ניתן לערוך היישר מתוך העמוד (במידה ואתם מחוברים כמנהלי העמוד כמובן). גם כאן יש לשים דגש על כתיבה שיווקית בשילוב ביטויי מפתח. כמו כן מומלץ לשלב קישור יוצא קליקבילי (עם http), למרות שאין לו משקל ישיר בתוצאות החיפוש (קישור NoFollow).
אקסטרה-טיפ – לא הרבה יודעים את זה, אבל כל פוסט (לינק ואפילו רק סטטוס) שאתם משחררים על ה- WALL בעמוד שלכם, הוא עמוד עם קישור ייחודי מבחינת מנועי החיפוש. לדוגמא: זה הקישור לפוסט-לינק (בצירוף סטטוס) שעשינו לפוסט בנושא ההשוואה בין מערכות ניהול התוכן.
שימו לב שהמטה-טייטל ש"נשאב" לתוצאות החיפוש מורכב מ- 18 התווים הראשונים של שורת הסטטוס. במידה והסטטוס שלכם מכיל יותר מ- 18 תווים, תראו בתוצאות החיפוש רק תקציר של הסטטוס. לכן, מומלץ לנסח סטטוס של יעלה על 18 תווים וכמובן גם יהיה עם קופירייטינג ויכיל ביטויי חיפוש.
טוויטר (Twitter):
טוב נו, אני לא אתחיל שוב לשכנע אתכם שטוויטר עוד יתפוס בארץ, אבל גם אם זה לא יקרה, אי אפשר להתעלם מההשפעה שיש לו על תוצאות החיפוש. כמובן שפרופיל פעיל עם הרבה ציוצים ועוקבים משפר באופן אוטומטי את הדירוג שלו בתוצאות החיפוש תחת שם המותג, אבל יש גם כאן כמה עקרונות שכדאי לשים אליהם לב:
כותרת למנועי החיפוש (Meta Title) – המטה-טייטל נגזר מהשם שאנו מגדירים בפרופיל בתוספת של שם המשתמש שלנו (username) כשלפניו הסימן @. לדוגמא: Maor Kaplanski @kaplanskimaor on Twitter.
בניגוד, לפייסבוק וגוגל-פלוס, את השם בטוויטר ניתן לשנות מתי שאנחנו רוצים. אפשר גם לשלב עברית, אבל שימו לב שמספר התווים הוא מוגבל, כך שאם תרצו שהשם המלא שלכם יופיע גם בעברית וגם באנגלית, הוא חייב להיות קצר (לדוגמא: משה כהן Moshe Cohen).
תיאור למנועי החיפוש (Meta Description) – התיאור נשאב מהחלק שנקרא בעריכת פרופיל Bio. שימו לב שמספר התווים שניתן להכניס ל- Bio הוא 160, אבל אם אתם רוצים שכולו ייכנס בצורה מדויקת למטה-דיסקריפשיון, תיאלצו להסתפק במילים בודדות (3-5), אחרת התיאור כמו שאתם רוצים לא יוצג. שימו לב שבתיאור מטה טוויטר גם מוסיף את הפתיח: Sign up for Twitter to follow.
אקסטרה טיפ – מה שטוב בטוויטר (וגם בגוגל פלוס), זה שאנו לא מוגבלים במספר הנעקבים שאנחנו יכולים לעקוב אחריהם (וכמובן גם לא נדרש מהם אישור לזה שתעקוב אחריהם) אז נכון שזה לא נראה הכי "קול" אם יש לכם 1000 נעקבים ורק 100 עוקבים. אבל מצד שני, כל נעקב הוא גם קישור נכנס לפרופיל שלכם, שיכול לשפר את האופטימיזציה שלו למנועי החיפוש.
קפה דה-מרקר:
הרשת העסקית-החברתית הראשונה בישראל איבדה מכוחה לטובת הרשת הפופולארית בעולם ובשנתיים האחרונות מורגשת נטישה של גולשים רבים מקפה דה-מרקר לפייסבוק. יכול להיות שהמגמה הזאת רק תימשך, אבל עדיין שווה להירשם ולעדכן פרופיל בקפה דה מרקר לטובת מיתוג אישי באינטרנט, אפילו אם זה רק לצורך לתפוס מקום טוב בתוצאות החיפוש.
כותרת למנועי החיפוש (Meta Title) –שימו לב שכאן המטה-טייטל נשאב דווקא מהחלק בעריכת הפרופיל שנקרא כינוי ומופיע בסוגריים בתוך עמוד הפרופיל. לכן מומלץ ששמכם המלא יופיע בצורה מדויקת דווקא בכינוי. מומלץ גם להכניס את השם המלא בשדות המתאימים בעמוד עריכת הפרופיל וכך שמכם יופיע פעמיים.
תיאור למנועי החיפוש (Meta Description) – התיאור נשאב מתוך החלק של "על עצמי". גם כאן כדאי לתמצת ל-5-10 מילים כך שכולו יופיע בתוצאות החיפוש בצורה ברורה ומדויקת.
אקסטרה-טיפ – מה שטוב בקפה-מרקר זה שכל תוכן נסרק חזק בתוצאות החיפוש, לכן מומלץ להשתמש ברשת בכפלטפורמה להעלאת תכנים – גם של תמונות ווידאו – כשבכותרות התכנים יופיע השם שלכם לצד נושא התוכן. חשוב גם לכור כי לאחרונה הנהלת האתר הקשיחה בצורה דרמטית את תנאי השימוש בו ופרופילים מסחריים מדי או ספאמיים מדי מורדים מהרשת מיד וללא כל התרעה.
===============================================================
הקשר ההדוק בין מיתוג אישי לניהול מוניטין באינטרנט, הביא את מכללת ג'ון ברייס יחד עם חברת SEO SIMPLE לפתוח קורס מיוחד המשלב את השניים. הקורס, שיועבר על ידי, מיועד לאנשים המעוניינים להשתלב בתעשיית האינטרנט תוך התמקדות בתחומים מעניינים וחדשניים אלה.